Tapio Anttila: ”Keskinkertaisuudelle ei ole tilaa”

Markprint-lehden laajassa henkilökuvassa Tapio Anttila kertoo oman muotoilufilosofiansa kantavat teesit. Lyhyen version voit lukea tästä. Tulevien henkilökuvien pitkät versiot saat luettavaksi tilaamalla maksuttoman asiakaslehtemme.

Tapio Anttilan askeettinen, mutta leikkisä muotokieli kalusteissa, valaisimissa ja sisustustuotteissa herättää ihastusta ympäri maailmaa. Anttila haluaa yhdistää kauneuteen myös toimivuuden, ja toteuttaa missiotaan nykyisin oman malliston kautta. Miehen korvien välissä tuntuu raksuttavan loputon idealinko, jota ei saa pysähtymään, vaikka yrittäisi. Siinä varmasti yksi maailmallakin arvostetun suomalaismuotoilijan menestyksen salaisuuksista.

– Ei tässä voi liiaksi jäädä paistattelemaan menestykseensä, sillä alalla on mentävä koko ajan eteenpäin. Minulla on onneksi oma tiivis ja sitoutunut porukka, jonka kanssa olemme voineet keskittyä viime vuodet omaan mallistoon. Se on ollut uralleni erityinen merkkipaalu.

Tapio Anttila Collectionissa on kaikki klassikon ainekset olemassa. Viimeistelty brändi on monista sisustuslehdistä tuttu. Selitys ilmiölle löytyy tietenkin siitä, että mallistoon on ammennettu jo pitkältä ajalta ennen omaa yritystä. Tapio Anttila on rakentanut muotoilijan uraa yli 20 vuotta. Hänet tunnetaan yksinkertaisesta, jopa askeettisesta suunnittelutyylistä, jota höystää ripaus huumoria. Anttila on voittanut useita kansainvälisiä muotoilupalkintoja ja hänet on valittu Suomessa vuoden kalustesuunnittelijaksi vuonna 2012.

Laadukasta, käytännöllistä, kaunista

Vuosien aikana on syntynyt useita myyntimenestyksiä, joiden kautta Anttilalle on kehittynyt vahva taju kuluttajien ja markkinoiden tarpeista. Entisen työnantajan Iskun ajoilta merkittävimmäksi brändiksi itselleen hän mainitsee julkistiloihin 2000-luvun alussa suunnittelemansa Minus-tuoliperheen, joka myy edelleen hyvin Iskun mallistossa. Minus edustaa hyvin Anttilan missiota suunnittelijana. Hänen designfilosofiansa ammentaa arkipäivän ongelmista: tehdään laadukkaita, mutta käytännöllisiä ja hyvin muotoiltuja huonekaluja, joihin ihan tavallisilla kuluttajilla on varaa investoida.

– Emme kuitenkaan lähtökohtaisesti kilpaile hinnalla, joten on erotuttava designilla. Maailma on jo täynnä tavaraa eikä mitään uutta periaatteessa enää tarvittaisi, joten keskinkertaisuudelle ei ole tilaa. Myös ergonomia on minulle keskeinen tekijä. Pelkkä kaunis muoto ei riitä.

Miten voidaan tehdä kohtuuhintaista designia viemättä tuotantoa Suomea halvempiin maihin? Tapio Anttila Collectionin kohdalla yhtälö on mahdollinen, koska ketju on lyhyt. Anttila tekee suoraa yhteistyötä seitsemän eri valmistajan kanssa. Näin jokaisella tuotesektorilla on omat parhaat ammattilaiset ilman välikäsiä.

Messuprotot nopeasti Markprintiltä

Anttila arvostaa myös sitä, että omien alojensa parhaat tekijät ovat lähellä. Siksi tuottelias muotoilija on myös itsenäisenä yrittäjänä halunnut jäädä Lahteen, jonne Isku hänet aikoinaan houkutteli. Luottokumppaneiden joukkoon oman alansa parhaana kuuluu Markprint, jonka ratkaisukeskeisyys ja painotekniset oivallukset sopivat hyvin kirkastamaan Tapio Anttila Collectionin syvintä olemusta.

– Jos teemme vaikka messuja varten tiukalla aikataululla pakkausprototyyppiä, on ehdoton etu, että painokumppani on näin lähellä. Viidessätoista minuutissa ajaa painoon ja takaisin. Esimerkiksi Helsingissä sellainen ei onnistuisi.

Suomen maine vahvana muotoilumaana on antanut hyvän pohjan myös Tapio Anttilan kansainväliselle uralle. Finnish Lifestyle, johon maailmalla liitetään luonto ja puhtaus, on juuri nyt erittäin kysyttyä ja arvostettua. Ulkomailta tuleekin yhteydenottoja sellaisella vauhdilla, että kaikkiin ei voida edes reagoida. Viimeksi toissa päivänä otti ranskalainen agentti yhteyttä, koska haluaisi Tapio Anttilan Collectionin edustajaksi. Anttila ei edes tiedä, mistä kaikkialta hänen nimensä on tullut yhteydenottajille tutuksi.

Ajoittain kansainvälinen huomio tuntuu hämmentävältäkin, sillä kaikesta menestyksestä huolimatta iskee myös suosittuun muotoilijaan luovassa työssä ajoittain ”En osaa yhtään mitään” -tuska. Tuska on tietysti vain tunne, jolle ei ole perusteita. Siitä kertoo sekin, että myös kaukaisessa Kiinassa on varttumassa uusi sukupolvi Tapio Anttilan muotokielen ihailijoita.

– Kiinan markkinat ovat kehittyneet viime vuosina valtavasti länsimaisempaan suuntaan. Yhä useampi kiinalainen valmistaja haluaa täysin uudenlaista designia. Nyt varttuva sukupolvi on maksukykyistä ja haluaa täysin toista kuin vanhempansa. Tämä avaa valtavan potentiaalin länsimaiselle muotoilulle.

[Pitkä henkilökuva julkaistu Markprint-lehdessä]

Teksti: Terhi Kangas
Kuva: Aki Loponen